ספק סביר

ובכן, זה קרה – גם לי יש פודקאסט.

אני חושבת שהזכרתי כאן בזמנו בכמה מילים את The Skeptics' Guide to the Universe, פודקאסט (=תכנית רדיו באינטרנט) בנושאי מדע וספקנות שאני מאוד אוהבת ומאזינה לו כבר כמה חודשים טובים. לפני כמה שבועות ירון אסא, ידיד טוב שלי, גילה לי שהוא מתכוון להתחיל פודקאסט דומה בארץ, ומפה לשם הצטרפתי בהתלהבות לצוות (אני לא זוכרת את הפרטים, שתיתי קצת מוקדם יותר באותו ערב…מי יודע לאיזה עוד פודקאסטים הצטרפתי בנסיבות דומות).

שם הפודקאסט הוא ספק סביר, ובדומה ל-SGU אנחנו עוסקים גם בנושאים מדעיים וגם מדברים על פסאודו-מדעים ואמונות מופרכות, כמו למשל הומאופתיה, בה עסקנו בפרק השני שעלה היום.

מה לי ולמדע? שאלה יפה. לא הרבה. אבל אנחנו לא מתיימרים להיות מומחים, ושואפים בעיקר להביא לקהל רחב שיחה בגובה העיניים על נושאים שאולי לא יוצא להתקל בהם הרבה ביום-יום. ולמרות שהמונח "ספקנות" נשמע די טפשי בהתחלה (כמו שאמא שלי אמרה: "מה, אתם נפגשים ומטילים ספק בדברים מסביב?"), הכוונה היא בסך הכל לחשיבה ביקורתית בריאה שכולנו מאמצים ברמה כזו או אחרת: בדיקה באינטרנט אם האימייל המלחיץ על חוקי תעבורה באמת נכון, קריאה מדוקדקת של הרכיבים על יוגורט על אף שהמדבקה הענקית מבטיחה שהוא אולטרה-בריא, או תחקיר קצר לחבר שמספר לנו סיפור שקשה להאמין לו.

אני למדתי המון מעולם הספקנות, ובפרט מלהאזין ל-Skeptics' Guide. יש כלים מצוינים שאפשר ללמוד בקלות, שעוזרים להתמודד עם טענות חשודות בכל תחומי החיים ומבהירים את האמת, שלפעמים מתחבאת בין שלטים נוצצים והבטחות מפתות. אני יכולה רק לקוות שאחרי מספיק פרקים גם אנחנו נוכל להיות איזשהו מקור ידע, ואם לא זה, אז לפחות שיהיה כיף לשמוע אותנו.

אתם מוזמנים להתחיל להקשיב לספק סביר ב-http://www.safeksavir.co.il או לקפוץ ישר לפרק השני כאן. ואם נשמע לכם מעניין, נשמח מאוד אם תפיצו לכל מי שלדעתכם יהיה מעוניין בדברים עליהם אנחנו מדברים.

שיהיה המשך שבוע מצוין,
אביב

כתיבת תגובה