איך לצבוע קומיקס – The Aviv Way

איך לצבוע קומיקס - the Aviv Way

המדריך שמובטח כבר שנים – עכשיו אונליין במלואו, מיד אחרי צליל ה"המשך".

יש המון דרכים שונות לתת צבע לציור במחשב. שלוש קלאסיות שאני נתקלת בהן הרבה הן המראה הוקטורי, שנעשה באמצעות תוכנות וקטוריות כמו אילוסטרייטור או פלאש, או לפעמים בלי וקטורים בכלל ורק התחושה הכללית שלהם, כמו אצל אלית אבני; Painting, שהזכרתי בעבר כ"טכניקה שאני נורא רוצה לשלוט בה אבל גאדמיט, הרבה יותר קל לצבוע קומיקס", כמו הבחורה הזו מדויאנט ארט או פטרי בלנובסקי המקומי המוכשר לאללה שכבר הזכרתי; וצביעה "קומיקסית", שמתבססת בדרך כלל על קווי-מתאר מוגדרים, ולכן לרוב מהירה יותר מהאחרות, מה שנחמד כשצריך להספיק לצבוע חוברת בחודש (או סטריפ בשלוש שעות). החלוקה השטחית הזו יכולה לעורר ויכוח, אין לי ספק, אבל מכיוון שזו רק הקדמה עיונית אני אוותר על ניתוח מעמיק וירידה לפרטים.

גם במסגרת "הצביעה הקומיקסית" יש המון טכניקות. פחות או יותר כל אמן שלוקח על עצמו את משימת הצביעה מסגל טכניקה וסגנון אישיים, לפעמים ברמה מאוד עדינה ולפעמים בצורה ברורה לחלוטין גם לעין לא מקצועית. בתחילת דרכי שאבתי השראה ולמדתי ממגוון אמנים ומדריכים שמפוזרים באינטרנט (חיפוש comics coloring יניב תוצאות רבות, ומכל אחת מהן [כמעט] ניתן ללמוד משהו), ולאט לאט פיתחתי טכניקה שנוח לי לעבוד איתה. אני עדיין לא יכולה להעיד על עצמי שאני יודעת לצבוע; דברים כמו אווירה, תאורות שונות, אפקטים וטקסטורות חשובים בצורה בלתי-רגילה לציור, אבל לצערי אני בוהה במסך בבהלה כל פעם שאני צריכה להתמודד עם אחד מהם. פיתוח טכניקה וסגנון צביעה הוא תהליך מתמשך כמו ציור וכל אמנות אחרת, ומעבר לקבלת טיפים ורעיונות מעבודה של אחרים, הדרך הטובה ביותר להשתפר בזה היא להתאמן, להתאמן, להתאמן.

אחרי שנים שאני מבטיחה, הרי לפניכם תהליך הצביעה שלי על וי בריבוע.

0. הכלים

אני משתמשת בעט אופטית (נקרא גם לוח גרפי) של וואקום. זו עט שבאה עם לוח שמתחבר למחשב, וכשמזיזים את העט על הלוח הסמן זז על הצג בהתאם. זה טוב לא רק בגלל שהרבה יותר נוח לצייר עם מכשיר דמוי-עט מאשר עכבר, אלא גם כי לוואקום יש רגישות ללחץ, כך שאם אני מפעילה לחץ על העט, אני מקבלת קו עבה או חזק יותר, ואם אני מפעילה פחות – דק ובהיר. לדעתי את כל מה שאני מסבירה כאן אפשר לעשות בלי עט אופטית, אבל זה קשה יותר, ארוך יותר ומרגיז יותר. אם אתם רציניים לגבי ציור במחשב, מומלץ מאוד לרכוש לוח כזה.

מבחינת תוכנה, אני עובדת עם פוטושופ CS, אבל אם אני לא טועה כל גרסה מ-6 ואפילו 5 מתאימה למה שיוסבר בהמשך.

1. ליינארט וסידור שכבות

בשביל להתחיל בצביעה, אנחנו צריכים שיהיה לנו את הציור עצמו, מה שנקרא Lineart. את הליינארט של וי בריבוע אני מציירת ישירות במחשב, ולכן הקו השחור בשכבה נפרדת ושקופה, שמאפשרת לצבוע תחתיה בלי בעיה. אבל אם הציור שלכם נסרק, או שלקחתם עבודה של אמן אחר בשביל להתאמן, כנראה שהיא משולבת עם רקע לבן מציק. אל דאגה! פשוט העבירו את מצב השכבה (כרגע על Normal) ל-Multiply. ככה רק הקווים השחורים יכסו את השכבה שמתחת, והלבנים יעלמו. אם השכבה מוגדרת כ-Background תצטרכו פשוט להקליק עליה פעמיים כדי שתהפוך לשכבה רגילה.דיו

את הצביעה נעשה בשכבה מתחת לליינארט. חלון שכבות נורמלי אצלי נראה ככה, לפעמים עם תוספת של שכבת "Sketch" בשביל ההכנה לציור ו"Panels" עליונה בשביל ריבועי הפאנלים:סידור שכבות

2. מילוי שטחים
השלב הראשון בצביעה נקרא Flatting. בשלב זה ממלאים את הציור בצבעי בסיס, עליהם נוסיף מאוחר יותר את ההיילייטים.

את הפלאטינג אני עושה בעזרת כלי הלאסו. לפני שהיה לי סינטיק השתמשתי בלאסו הפוליגוני, שיוצר בחירה ע"י קליקים בנקודות מסביב לאזור הבחירה, מה שמאפשר שליטה מדויקת מאוד על האזור. היום אני משתמשת בלאסו החופשי, מכיוון שקל יותר לדייק עם הסינטיק ואני פחות חוששת "מה יקרה אם אני אעשה תזוזה לא נכונה וכל הבחירה תהרס".

פלאטינג - בחירה

כשהאזור בחור, ממלאים אותו בעזרת כלי המילוי. הצבעים שנבחר כרגע הם הגוון הכהה ביותר של כל אזור. בהמשך נוסיף את התאורה, וצבע הבסיס יישאר באזורים המוצללים. מקש הקיצור לכלי המילוי הוא G. כדאי להתחיל להתרגל למקשי קיצור, כי כשתתחילו לצבוע בקצב, הזזת העכבר לסרגל הכלים וחזרה עבור כל פעולה תהיה מייגעת בצורות שקשה לתאר. בשביל להעלים את הבחירה אחרי שהאזור נצבע: Ctrl+D (Deselect).
פלאטינג- מילוי

אימת ה-Anti-aliasing
לא משנה באיזה כלי אתם משתמשים לבחירה, חשוב שהוא יהיה מוגדר ללא Anti-aliasing:
אנטי-אליאס

Anti-aliasing גורם לכלי להיות "רך" יותר: במקום שהבחירה שלכם תהיה מדויקת על הפיקסל, Anti-aliasing מייפייף אותה עם הילה של פיקסלים בצבע שהולך ונעשה חלש יותר בשביל שהקצוות ייראו רכים ולא מפוקסלים. כמובן שלא תראו את זה בבחירה עצמה, אלא רק כשתמלאו אותה בצבע. זה יופי של פיצ'ר בהרבה מקרים (נראה אחד בהמשך), אבל כרגע אנחנו מעוניינים בהגדרת אזורים מאוד מדויקים, ולכן מכל כלי ששותף בתהליך הפלאטינג צריך להוריד את הסימון מ-Anti-alising: גם מכלי הבחירה וגם מהמילוי. בדוגמה הזו אפשר לראות את ההבדל בין שימוש ב-Anti-aliasing (שמאל) ובלעדיו (ימין).
דוגמה לאנטי אליאס

נחזור לציור. אחרי שמילאנו את השטח כדאי להתקרב קצת בזום ולתקן נקודות קטנות שפספסנו. את התיקון לעשות עם עפרון ולא עם מברשת, שוב – מסיבות anti-aliasing.
פלאטינג - יישור פינות

אחרי שכבר מילאנו אזור מסוים, לבחור את האזור שצמוד אליו נעשה פשוט יותר: בגבול ביניהם אין צורך לסמן בדיוק על הקו, אלא אפשר לגלוש בבחירה לתוך האזור הצבוע. כלי המילוי כבר יעצור בעצמו כשהוא יתקל בצבע קיים.
פלאטינג - אזורים צמודים

סיימנו את השלב המייגע בצביעה, והציור נראה ככה:
פלאטינג גמור

3. תאורה

עכשיו מגיע החלק שבאמת יעשה את הציור – בפלאטינג כיסינו את הציור בצללים ועכשיו אנחנו הולכים להאיר אותם. לפני שמתחילים אפשר ורצוי לשכפל את שכבת הפלאטינג, כדי שאם הצביעה לא יוצאת כמו שצריך אפשר לחזור לאיך שהיה קודם בלי בעיה.

נתחיל מהפנים: בעזרת ה-Magic Wand נבחר את כל אזור הפנים (חשוב לכבות Anti-aliasing!). אם נבחרים בטעות אזורים נוספים (במקרה הזה – היד שצמודה ללחי) אפשר להחסיר אותם בעזרת כלי הלאסו תוך לחיצה על Alt, כדי שנוכל להתמקד בדבר אחד כל פעם. מקש קיצור ל-Magic Wand הוא W.

עכשיו מתחילים להחסיר בעזרת הלאסו את כל החלקים שנרצה להשאיר מוצללים (בצבע הבסיס), למשל מתחת לאף, מתחת לסנטר, אזורים שהשער מצל על הפנים וכו'. חשוב לזכור בשלב הזה מאיפה מגיע האור בציור, ולדבוק בכיוון הזה לאורך הדרך. שימו לב: הפעם כלי הלאסו הוא *עם* Anti-aliasing, מכיוון שאנחנו רוצים שהגבולות בין האזורים המוצללים למוארים לא יהיו מפוקסלים אלא רכים. מקש הקיצור ללאסו, שתשתמשו בו הרבה, הוא L.

בתמונה אפשר לראות את הבחירה הסופית של הפנים. החסרתי מתחת לאף, בקו השיער, מתחת לסנטר ולאוזן, קצת מתחת לעצמות הבריח ובחלק התחתון של הסנטר כי הוא הכי רחוק מהאור.
תאורה - בחירה

כשהחלקים שאמורים להיות מוארים מסומנים, אפשר להתחיל להאיר אותם. אני משתמשת במברשת עם קצוות רכים בהגדרות האלה:
תאורה - מברשת

תאורה - הגדרות מברשת

Screen אומר שבמקום שהצבע יונח סתם ככה על השכבה, הוא יבהיר אותה, כאילו אני מציירת עם אור בגוון הזה.
ה-Opacity חשוב בשביל לא לתת תאורה חזקה מדי. כשהמברשת מעט שקופה יש לי יותר שליטה על כמה צבע אני מניחה על השכבה, במקום לקבל 100% ישר במשיכה הראשונה. חשוב לציין שאני משתמשת בעט אופטית בציור, כך שאני נהנית מיתרונות ה-Pen Pressure: אם אני מפעילה לחץ על העט, המברשת נותנת יותר צבע ולהיפך. זה נותן לי הרבה יותר שליטה על כמות הצבע; גם אם ה-Opacity מוגדר 40%, לחץ מועט יתן פחות מזה. למי שלא משתמש בעט אופטית כדאי להוריד את ה-Opacity אפילו יותר.

טיפ: בגרסאות החדשות של פוטושופ אפשר לשמור את ההגדרות האלה ב-Preset, כדי שאם תרצו לחזור למברשת אחרת, לא תצטרכו להגדיר את הכל מחדש. לוחצים על החץ הקטן שליד אייקון המברשת, על אייקון הדף החלק (אייקון סטנדרטי של "חדש" בפוטושופ), ובשדה שנפתח מכניסים את השם של המברשת שכרגע הגדרתם. חשוב להוריד את הסימון מ"Include Color", אלא אם אתם רוצים שבכל פעם שתבחרו בהגדרות המברשת האלה, גם הצבע הנוכחי יצטרף אליהן.
Presets

עוד החלטה חשובה כשמוסיפים תאורה היא באיזה צבע לעשות זאת. בעבר הייתי משתמשת באותו צבע לבסיס ולתאורה, ועם הזמן הבנתי שזה גורם לציור – ובעיקר לדברים עם צבע חי כמו עור, צמחים או חומרים מבריקים – להראות מתים ומאטיים (האהא). בשביל לקבל מראה יותר רווי, אני לוקחת את סמן הצבע קצת ימינה ולמעלה מהגוון של הבסיס, ולפעמים גם משנה את המיקום בסקאלת הצבעים בצד לכיוון קצת יותר "שטוף שמש" – אם הבסיס אדום אני זזה קצת לכיוון כתום; אם הבסיס כחול כהה אני זזה קצת לכיוון תכלת-טורקיז וכו'.
תאורה - צבע היילייט

נסו כל מיני גוונים, החל מצבע הבסיס ועד משהו ממש רווי עד כאב-עיניים, ותראו איך כל אחד משפיע על הציור. זו הדרך הטובה ביותר ללמוד.

אחרי שהגדרנו את המברשת ובחרנו את הצבע הגיע הזמן להתחיל. במשיכות עט (או עכבר) שמגיעות מהכיוון של האור, מניחים את הצבע על האזור הבחור. לא כדאי לצבוע את כל האזור בגוון אחיד, אלא להתחיל בתאורה חזקה מכיוון האור, ולאט לאט לתת לו להעלם באזורים המוצללים יותר. מקש הקיצור לכלי המברשת הוא B.
תאורה - פנים

בשלב הזה אמורה להיות הגדרה די טובה של האור והצל בפנים. אפשר להשאיר את זה כאן, אבל אם רוצים דמות קצת יותר מוארת ובולטת מוסיפים היילייטים לנקודות מוארות במיוחד, כמו קצה האף, הסנטר, עצמות הלחיים ולפעמים המצח. לצורך זה פשוט מסמנים את האזור שרוצים להאיר עם הלאסו, ומורחים עליו קצת צבע.
תאורה - פרטים

ממשיכים ככה לאורך כל הציור, זוכרים את כיוון האור ובוחרים צבעים מתאימים עבור כל צבע בסיס.
תאורה

לא ממש נכנסתי כאן לתאוריית הצבע (תארו לעצמכם כמה ארוך היה הפוסט הזה אם כן הייתי?), אבל כן ראוי לציין את אפקט האור המוחזר. אובייקטים עם טקסטורה חלקה מקבלים תאורה חזקה ממקור האור – זה ברור, אבל אם מסתכלים מקרוב אפשר לראות שהם מקבלים גם נימות קלושות מקרני אור שקופצות אליהם בחזרה מהאובייקטים סביבם. אם נניח פלאפון על השולחן, למשל, הצד המתכתי שלו יקבל את הגוון החום של השולחן. זה ברור במיוחד בחפצים חלקים לחלוטין ו"משקפים" כמו כדורי בדולח או מתכת, שלא רק מקבלים החזר של הצבע של הדברים שסביבם, אלא ממש השתקפות שלהם. איך זה עובד אצלנו? באזורים שנראה נכון להוסיף להם החזר אור, כמו חלקי גוף שצמודים לאובייקטים אחרים, או כל חפץ אחר עם טקסטורה חלקה, מבצעים בחירה דקה בגבול. את הבחירה הזו צובעים בדיוק כמו שצבענו תאורה עד עכשיו, אלא שהצבע שנבחר יהיה הצבע המשתקף. בדוגמה הזו, למשל, החזרתי נימה קלה של אור כחלחל מהמכנסיים לידיים של הבחורה.
תאורה - החזר אור

אם בגבולות עסקינן, לפעמים יצא לנו לסמן אזורים שהם ממש על גבול הצבע של הדמות. בשביל שלא "נצא בטעות מהקווים" ונלכלך את האזור השקוף, אפשר להקליק בחלון השכבות על נעילת השקיפות, שמבטיחה שכל מה ששקוף כרגע יישאר שקוף, לא חשוב מה נעשה. כדאי גם לזכור שלחצנו עליו, כדי שאם נרצה להוסיף משהו לציור לא נבהל שאנחנו לא מצליחים לצייר.
נעילת שקיפות

ברכותיי, אם הגעתם לשלב הזה אתם יודעים איך אני צובעת. מיותר לציין שזה לא בא ברגל ובשביל להיות טובים בזה צריך גם להתאמן המון וגם ללמוד קצת על תאורה נכונה, מבנה של גוף האדם וכל דבר אחר שאתם רוצים לצבוע, תורת הצבע ועוד ועוד ועוד, אבל זה בסיס לא רע. הציור הסופי במקרה הזה נראה די פשוט, וזה נכון לרוב הסטריפים של וי בריבוע שצריכים להתחיל מהר ולהסתיים מהר, אבל באותה טכניקה בדיוק השתמשתי בציורים כמו סריית הקאסטות של "הנשגבים", שם ההבדלים היחידים הם שהליינארט צוייר בעפרון ונסרק ושהרבה יותר זמן הושקע בצביעה.
הציור הסופי

בהצלחה!

49 תגובות לפוסט "איך לצבוע קומיקס – The Aviv Way"

  1. איתי הגיב:

    עכשיו אני יכול להפריח בלונים? =)
    קראתי, נהנית י, אהבתי, למדתי…. אחלה מדריך…! =)
    אגב – את כותבת נורא יפה והומוריסטי. גם ערן.

  2. גיא הגיב:

    מדריך טוב, למדתי הרבה דברים, תעשי עוד כאלו.

  3. אביב הגיב:

    פטרי בלנובסקי מוסיף ב-CGIsrael על איך מעלימים רקע לבן בשכבת הליינארט שלא בעזרת Multiply, אם רוצים לתת צבע גם לליינארט עצמו.

  4. זרוב הגיב:

    יופי של מדריך! אשתמש במידע השימושי הזה.

  5. […] המוכשרת אביב אור מפרגנת לכם מדריך לצביעה ממוחשבת בעברית. יש כל מיני שיטות וטריקים לצביעה בפוטושופ, אבל המדריך […]

  6. Wing-Tsun הגיב:

    מדריך מעניין, גם בשביל מישהו כמוני שהוא לא רלוונטי בשבילו (ציור לא נמנה על הכישרונות הגדולים שלי).
    ויצא לי לראות סדרת אנימציה אחרי שקראתי את המדריך ושמתי לב שאני בוחן את הצביעה בלי להתכוון…

  7. omeran הגיב:

    הבעיה שלי היא תמיד (כלומר, כשאני מנסה לעשות הצללות של משהו), זה לעשות את המעברים חלקים, ובלי שישארו כתמים יותר כהים/בהירים.
    מה שאת מציעה זה לעבוד עם opacity נמוך והרבה משיכות מסודרות? (ועם מברשת גדולה, יחסית?)

  8. אביב הגיב:

    omeran, בהנחה שאין לך וואקום, שעושה את כל העניין הרבה יותר פשוט, אז כן – מברשת אוורירית וגדולה, Opacity נמוך, וכל כמה משיכות לבדוק שזה מוצא חן בעיניך. אם הנמלים הרצות מפריעות אפשר להסתיר עם Ctrl+H.

  9. Keep Holding On הגיב:

    וואו, מדריך מצוין!

    כבר מלא זמן אני מחכה למדריך הזה, אני ממש אוהב את איך שאת צובעת ומציירת.

    ויש לי בעיה שאני מקווה שתוכלי לעזור לי איתה:
    כל פעם שאני מנסה לעשות הצללות בציור, אני מסתבך. אני לא יודע איפה להצליל, איך לגרום לזה להיראות טבעי, וכל מה שאני עושה פשוט גורם לזה להיראות כמו קישקוש גדול של צבע. (ויש לי וואקום אינטוס 3 A5)

  10. אביב הגיב:

    לוואקום אינטואוס שלך (מכובד ככל שיהיה) אין קשר לזה. לפני השימוש הטכני בכלים צריך לדעת מה רוצים לעשות איתם, ובמקרה שלך – להבין אנטומיה, לדעת איך כיוון ועוצמת האור משפיעים על ההצללות וכו'.

    ההצעה הכי טובה שיש לי עבורך – להסתכל. בכל מקום (כמעט) עוברים אנשים, ובכל מקום (כמעט) יש אור, ואם תיקח איתך סקצ'בוק ותעשה רישומים מהירים של פנים, גוף, אפילו אובייקטים דוממים, תשתפר במהירות.

    הצעה נוספת היא ללמוד אנטומיה מספר כלשהו, אפשר למצוא כאלה בחנויות אמנות, וספרים דומים שיותר מתקשרים לקומיקס בחנויות קומיקס. ברגע שיודעים איך נראים החלקים בגוף ובפנים מכל הזויות, אפשר להסיק איזה צל הם יעשו ואיפה.

    בנוסף, תמיד טוב להסתכל על עבודות של אחרים. ראית אמן שהצליל/צבע בצורה מעניינת שנראית לך? נסה להבין מהציור איך הוא עשה את זה ולמה. לא להעתיק, אלא ללמוד.

  11. omeran הגיב:

    האמת שדווקא יש לי wacom Intous (הדור הראשון).
    אם אני מבין נכון, הרעיון זה שכל stroke (משיכה או משיחה?) מתחילה חלש באיזור מרכז האור ומתחזקת לכיוון האיזורים הפחות מוארים?

  12. אביב הגיב:

    omer, בדיוק להיפך. אם יש לך "אור" במברשת, אתה רוצה שהוא יהיה הכי חזק במקום שבו יש הכי הרבה אור, והולך ונחלש לקראת האזורים המוצללים יותר. ולדעתי זו משיכת מכחול ומשיחת שמן או צבע.

  13. המשתמש הגיב:

    כעת אנו יודעים את כל סודותייך! מוהאהאהא!
    תודה ענקית/עצומה/מוניומנטלית/קולוסאלית על המדריך.

  14. מדריך מצויין, שווה אפילו להכניס ל"מאמרים" (http://www.articles.co.il/)

    אני אישית ממליץ (מניסיוני הדל, כמובן) שאם למישהו אין wacom, שישתמש בgradient שמתחיל משקיפות ועובר לצבע הבסיס כאשר הוא במצב screen, בopacity 40%, ובשביל קצת יותר מרקם חלק, להוסיף לבחירת האור אפקט נוצה (feather), ע"י לחיצה על ctrl+d

    אני הולך להתאמן!

  15. מולון הגיב:

    תגידי, אביב, לא יהיה לך יותר טוב בחיים אם את הבחירות שלך תעשי בעזרת הquick mask ולא בעזרת הלאסו? זה נשמע כאילו את ממש מדוכאת מלבחור באמצעות הלאסו במיוחד כשבטעות בוחרים איזור לא מתאים.

  16. עומר הגיב:

    אמנם הבלוג שאני מפנה אליו מת מזמן, אבל שמתי שם הסבר איך להוציא את הlineart מתוך האיור הסרוק בלי לפגוע באיכות האיור. זה מוצלח מכמה סיבות, בראשן היא שהקו של האיור יכול לקבל צבע גם כן. אפשר לצבוע אותו בלי לפגוע בצבעוניות שיצרנו מתחת:

    http://bezalel.wordpress.com/2007/01/22/how-to-paint-line-art-in-photoshop

  17. ג'משי הגיב:

    באיזה לוח גרפי את מתשמשת?

  18. ג'משי הגיב:

    באיזה לוח גרפי את מתשמשת?

  19. ג'משי הגיב:

    באיזה לוח גרפי את מתשמשת?

  20. ג'משי הגיב:

    באיזה לוח גרפי את מתשמשת?

  21. ME הגיב:

    תודה רבה על המדריך המעולה! ^_^ עזרת לי מאוד!!

  22. אביב הגיב:

    ג'משי, אני עובדת על סינטיק 21" כבר כמה חודשים. לפניו היה לי גרפיר A6.

  23. עדי הגיב:

    אביב שלום,
    אני די מסתבך עם מיקומי הצל וצורותיו מכייון שקראתי בספרים שהדבר תלוי בכיוון התאורה אך אזורים מוצללים יכולים להיות בכל מיני מקוות איך יודעים אם יש צל חלש או חזק? באייזה גוון ובעיקר אם יש יותר ממקור אור אחד מה עושים?
    אשמח אם תעני..

  24. ג'משי הגיב:

    אני עובד עם WACOM CTE-440. קצת הסתבכתי עם המדריך בהתחלה, אבל עכשיו ממש קל לי לצבוע, שמתי לב שעל צבעים בהירים יותר קשה לראות את ההצללה… אני עובד על קומיקס כזה שאני מתכנן להוציא בחופש הגדול… בינתיים בתהליך… לא הבנתי איך עושים לאסו בתוך לאסו כדי שלא אוכל לעבור על פריטים שהם בתוך הלאסו, אבל אני לא רוצה לגעת בהם.

  25. ג'משי הגיב:

    אני עובד עם WACOM CTE-440. קצת הסתבכתי עם המדריך בהתחלה, אבל עכשיו ממש קל לי לצבוע, שמתי לב שעל צבעים בהירים יותר קשה לראות את ההצללה… אני עובד על קומיקס כזה שאני מתכנן להוציא בחופש הגדול… בינתיים בתהליך… לא הבנתי איך עושים לאסו בתוך לאסו כדי שלא אוכל לעבור על פריטים שהם בתוך הלאסו, אבל אני לא רוצה לגעת בהם.

  26. ג'משי הגיב:

    אני עובד עם WACOM CTE-440. קצת הסתבכתי עם המדריך בהתחלה, אבל עכשיו ממש קל לי לצבוע, שמתי לב שעל צבעים בהירים יותר קשה לראות את ההצללה… אני עובד על קומיקס כזה שאני מתכנן להוציא בחופש הגדול… בינתיים בתהליך… לא הבנתי איך עושים לאסו בתוך לאסו כדי שלא אוכל לעבור על פריטים שהם בתוך הלאסו, אבל אני לא רוצה לגעת בהם.

  27. ג'משי הגיב:

    אני עובד עם WACOM CTE-440. קצת הסתבכתי עם המדריך בהתחלה, אבל עכשיו ממש קל לי לצבוע, שמתי לב שעל צבעים בהירים יותר קשה לראות את ההצללה… אני עובד על קומיקס כזה שאני מתכנן להוציא בחופש הגדול… בינתיים בתהליך… לא הבנתי איך עושים לאסו בתוך לאסו כדי שלא אוכל לעבור על פריטים שהם בתוך הלאסו, אבל אני לא רוצה לגעת בהם.

  28. ליאת הגיב:

    המדריך מעולה! למרות שקצת הסתבכתי בהתחלה..
    ואשמח לדעת איפה אפשר לקנות את העט האופטית של וואקום וכמה היא עלתה לך?
    תודה 🙂

  29. אביב הגיב:

    עדי, שאלת כאן שאלות שאמנים עובדים שנים בשביל לענות עליהן כמו שצריך. התשובה היא בעיקר להסתכל על כל מה שסביבך ולנסות ללמוד איך האור נופל עליו, לחפש תמונות עם תאורה מעניינת, ללמוד איך אמנים שאתה אוהב עושים את זה, ולהתאמן להתאמן להתאמן.

    ג'משי, אם הבנתי נכון אתה מתכוון שביצעת בחירה, ומתוכה אתה רוצה להחסיר חלקים. פשוט לוחצים על Alt ובוחרים את החלקים שרוצים להחסיר.

    ליאת, המייבאים הרשמיים של מוצרי וואקום הם אריג'נט, שנמצאים ברחוב לינקולן בתל-אביב. העט הראשונה שלי עלתה בסביבות ה-600 ש"ח, וזו שאני משתמשת בה עכשיו – 15,000. כך שאת יכולה להבין את טווח המחירים.

  30. ג'משי הגיב:

    אני מצטער שאני מטריד אותך עם כל כך הרבה שאלות… איך עושים שהטקסט שכותבים בפוטושופ לא יהיה הפוך???? שאלה שמטרידה אותי מאז ומתמיד…

  31. אביב הגיב:

    קונים גרסת ME (Middle East) שתומכת בעברית.

  32. ג'משי הגיב:

    תודה, אני אנסה להוריד 😛
    חוצמיזה, אני רוצה לשלוח לך איזו תמונה של משהו שיצא לי ולשאול שאלה, אז את יכולה לשלוח לי את המייל שלך למייל שלי? תודה.

  33. ג'משי הגיב:

    תודה, אני אנסה להוריד 😛
    חוצמיזה, אני רוצה לשלוח לך איזו תמונה של משהו שיצא לי ולשאול שאלה, אז את יכולה לשלוח לי את המייל שלך למייל שלי? תודה.

  34. ג'משי הגיב:

    תודה, אני אנסה להוריד 😛
    חוצמיזה, אני רוצה לשלוח לך איזו תמונה של משהו שיצא לי ולשאול שאלה, אז את יכולה לשלוח לי את המייל שלך למייל שלי? תודה.

  35. ג'משי הגיב:

    תודה, אני אנסה להוריד 😛
    חוצמיזה, אני רוצה לשלוח לך איזו תמונה של משהו שיצא לי ולשאול שאלה, אז את יכולה לשלוח לי את המייל שלך למייל שלי? תודה.

  36. תמר הגיב:

    הי,
    נתקעתי ממש-ממש בהתחלה: הפיכת השכבה לMULTIPLY לא העלימה את כל ה"לבן".
    הבעיה היא (אני מנחשת) שאני משתמשת באיור שנסרק בGREYSCALE, ולכן ה"לבן" הוא לא ממש לבן.
    אך מתמודדים עם זה?

    (אני חדשה לכל העניין הזה, אז אני מראש מתנצלת אם זו שאלה ממש טפשית)

  37. אביב הגיב:

    אם את עובדת עם איור שנסרק, כדאי קודם לשחק איתו קצת בשביל להגיע לקווים כמה שיותר נקיים. נסי את כלי Image –> Adjustment, ספציפית את Brightness/Contrast ואת ה-Levels, ושחקי איתם עד שהלכלוך על הלבן שלך ייעלם ככל שאפשר.

    יכול להיות שבסופו של דבר כן תצטרכי לעבור על הציור ובעדינות להעלים את הלכלוך בעזרת המחק או כלי ה-dodge, שיבהיר את האפור הבהיר וישאיר את האפורים הכהים יותר כמו שהם.

  38. תמר הגיב:

    תודה רבה!

  39. אלכס הגיב:

    מאיפה יש לך מברשות עם קצוות רכים?^^
    את יכולה להגיד מאיפה הורדת?

  40. אביב הגיב:

    כל המברשות שאני משתמשת בהן במדריך הזה מגיעות עם פוטושופ.

  41. צחית הגיב:

    1. האם את מעוניינת להדריך ילדים בכתות א'-ו' שבוחרים ללמוד קומיקס בחוגים?

    2 האם את עושה שיעורים פרטיים?

  42. רויטל הגיב:

    אני גרפיקאית מתחילה . ומתעניינת במיוחד בציור לספרי ילדים.. אני רוצה לומר לך שפשוט הצלת אותי .. כל המקצוענים והטובים בתחום (וגם המדריכים שלנו) ממש מתקמצנים לתת מידע ועצות טובות
    אני מברכת אותך שתמיד תהיי מהנותנים
    תודה!!

  43. שחר הגיב:

    אך מורידים את התוחנה הזו אם תחלי לישלח לאימל שלי אני מאוד הדלךך ממני שחר

  44. […] “פלאטינג” מכאן זה די דומה למדריך הצביעה הממוחשבת שפרסמתי בעבר. בהתבסס על צבעי הבסיס אני יוצרת את כל […]

  45. ירדן הגיב:

    תודה רבה אביב! המאמר מתאר בפשטות את העבודה,
    ובכלל האתר שלך מדהים!

  46. עידן הגיב:

    וואו תודה!!!! מדריך קטלני! את תותחית בזכותך למדתי איך לצבוע את הקומיקסים שלי בצורה נורמלית!!!! זה מדריך נדיר מאוד אין עוד כאלה!

    כל הכבוד ותודההההההההה

  47. עלעל הגיב:

    *מתפלץ*

    עט זה זכר. זכר.
    עט אדום. עט יפה. עט גדול.

    אההההעעגחכ!

כתיבת תגובה