איך Tangled הצית מחדש את אהבתי הישנה לדיסני

Tangled Poster

באמת תודה רבה דיסני – הייתי קרובה כל כך לחזור למציאות, ואז הגיע Tangled ולקח אותי עשרים צעדים אחורה לעולם של ציפורים כחולות ושירים ספונטניים. איך אני אמורה להסביר את זה למטפל שלי, עץ הערבה החכם?

Tangled הוא כל מה שסרט של דיסני צריך להיות. הוא מלא בהנאה תמימה, בדמויות מצוינות, ברגעים קומיים ומרגשים ובעולם קסום ששואב אותך לתוכו על אף שברור לך שהוא כולו פרי מברשת/מחשב האמן. גלן קין, האנימטור הראשי (שפיקד גם על האנימציה באלאדין, היפה והחיה ובת הים הקטנה, בין השאר), רצה שסגנון הסרט יהיה "ציור (painting) בתלת מימד" – רומנטי, נעים, מלא בטקסטורה ובחיים, והוא כל זה ועוד: כל לוקיישן חדש פוער את העיניים ומחמם את הלב, וכשמתחילה הסצנה והרקע, ובכן, נעלם לרקע, זה כמעט כואב.

רק כמעט – כי כל סצנה בסרט היא תענוג. התסריט, הבימוי והעריכה שומרים על קצב התרחשויות מעולה, עם אקשן נמרץ ורגעי שקט במקומות הנכונים ובמשכים הנכונים, ועל אף שברור שבסוף הכל יהיה בסדר, עדיין קשה לפעמים שלא לתהות בחרדה איך זה בדיוק יקרה. התזמון הקומי של ההתרחשויות והדמויות מוצלח מאוד, ואני חושבת שזה היה הסרט המצויר שצחקתי בו הכי הרבה, בין אם מהבעות מדויקות של בעלי החיים הסיידקיקים (המשובחים והמפתיעים), מסלפסטיק מעודן או מטקסטים שנונים במקומות הנכונים.

אגב הבעות, אולי אני כבר משוחדת מההתאהבות הכללית שלי ב-Tangled, אבל יש בסרט הזה כמה מההבעות הכי משכנעות שראיתי על דמויות באנימציית תלת-מימד, החל מהבעות קומיות שהן אמנם מוגזמות בשביל ההומור אבל קולעות בול למטרה, ועד לרגשות כנים ודרמטיים, ספציפית הבעה אחת שללא מילים ועם תנועה כמעט בלתי מורגשת גרמה לי לפרוץ בבכי. הפנים של כל הדמויות קרטוּניים במידה, כמובן, אבל זה אולי גורם להבעות להיות אפילו יותר אנושיות מאשר אם אלה היו העתקי תלת-מימד מדויקים של בני אדם. הדיבוב מצוין ועיצובי הדמויות מקסימים, עם גיבורה חמודה לאללה שקשה שלא להתאהב בה וגיבור שקיבל מקום של כבוד ברשימת הגברים הפיקטיביים האהובים עליי בערך בחמש שניות המסך הראשונות שלו. גם דמויות המשנה, על אף שזמן המסך שלהן מועט, מעוצבות לעילא, והייתי שמחה לעוד סרטונים קצרים שמשתעשעים איתן. היחידה שהעיצוב שלה קצת צרם לי היתה האישה הרעה, אבל ידידיי לצפיה טענו שהם דוקא חיבבו אותה מאוד, אז אולי נתתי לכעס הנרטיבי שלי כלפיה להשפיע על התרשמותי האובייקטיבית.

Tangled הוא דוגמה נפלאה לסרט שמבוסס על אגדה ולוקח אותה למקומות שונים ומעניינים, ועל אף שהגיבורה שלו היא נסיכה בלונדינית שמתעסקת עם השיער שלה כל הזמן, הוא בהחלט פונה לקהל רחב של צעירים ומבוגרים, בנות ובנים, ונותן לכולם את מה שהם מחפשים. אתם יודעים מה, בניגוד ל"אבק כוכבים", אני חושבת שאת Tangled באמת אפשר להשוות לנסיכה הקסומה. הוא לא בהכרח יצא מנצח, אבל לפחות הוא יכול להכנס למגרש.

בדיוק בגלל זה ההצהרה של אולפני דיסני ש"חלף זמנם של סרטי אגדות" צרמה לי במיוחד, אבל עכשיו נראה שהם ממהרים לפרסם תיקונים ולהבטיח שאף אחד לא נפטר מ-Happily Ever After כל כך מהר.

תגים:

16 תגובות לפוסט "איך Tangled הצית מחדש את אהבתי הישנה לדיסני"

  1. June הגיב:

    שכנעת אותי לתת לסרט צ'אנס 🙂
    למרות שמהטריילרים הוא נראה כמו סתם עוד סרט תלת מימד מודרני סטייל דרימוורקס ואחרים.

  2. מירית הגיב:

    "גלן קין, האנימטור הראשי (שפיקד גם על האנימציה באלאדין, היפה והחיה ובת הים הקטנה, בין השאר),"
    הא! זה מסביר את הדימיון של הגיבור לאלאדין.

    תודה שהסבת את תשומת ליבי לסרט הזה, אני חושבת שזה אחד הסרטים היותר טובים שראיתי לאחרונה, סרט אגדה אולד-סקול של דיסני מזמן לא יצא… ועוד בתלת מימד, בכלל הרגשתי שהם הכניסו אותי לעולם שלהם, עכשיו צריך להמציא דרך להישאר שם.

    זה מדהים מה שהם עשו עם ההבעות של הדמויות, הם הצליחו במבט אחד ציני מיוג'ין, או מדמויות המשנה לגרום לי להתגלגל מצחוק וממבט אחד של המלך והמלכה לגרום לי *כמעט* לדמוע. ואני לא מאלו שבוכים בסרטים. 🙂

    ובכלל, הסרט היה מצחיק נורא.

    וזה יפה שהם שמו בתור סרטון הפתיחה כמה שניות מסרטון האנימציה הראשון שיצר דיסני על מיקי מאוס, זה הרגיש כמו סגירת מעגל, הסרטון הראשון לצד הסרט החדש והנהדר שלהם.

    כבר במהלך הצפיה בסרט הרגשתי שבא לי לראות אותו שוב, ככה יודעים שסרט הוא טוב. והוא טוב.

  3. hymnharmonia הגיב:

    עוד סרט נהדר שחמק מעיניהם של הרבה מאוד צופים הוא The Secret of Kells.
    זה הטריילר – http://www.youtube.com/watch?v=lw2_HZTuQBE – מומלץ בחום.

    • Eilonvi הגיב:

      נכון! the secret of kells הוא סרט מקסים בעיקר בגלל האנימציה המיוחדת שלו – סגנון שכמעט ולא רואים בסרטים מצויירים.

  4. דיאנה 2.0 הגיב:

    ראיתי אתמול וזה באמת אחד הסרטים שהכי נהנתי מהם בזמן האחרון. למעשה, הסרט אפילו נכנס לי לחלום איכשהו. כנראה שהוא באמת השפיע עלי. אני חושב שיותר מהכל יש בו את מה שנקרא "קסם דיסני", המצב המעניין הזה שבו כל האלמנטים מסתדרים ביחד כדי ליצור הרגשה מאוד מסויימת וקשה להגדרה, מעין חמימות בלב וחיוך מטופש על הפנים.
    ההבעות של הדמויות כל כך מדוייקות שזה שלח אותי לבדוק מה בדיוק הם עשו שם שגרם לזה לעבוד כל כך טוב, ואני חושב שהגעתי למסקנה שזה בעצם המרה מושלמת של ההבעות המצויירות של דמויות דיסני לתלת מימד. אני חושב, למרות שכרונולוגית זה לא נכון, שזה למעשה הסרט התלת מימדי הראשון של דיסני. כן, הם עשו סרטים בתלת מימד לפני זה, אבל הם לא באמת ענו על ההגדרה. הם היו סרטים בתלת מימד. לא סרטים של דיסני. הסרט הזה הצליח בגדול – הוא בדיוק איך שסרט מצוייר של דיסני צריך להראות בתלת מימד. וברגע שזה עובד, פתאום מבינים שהאנימציה שאפשר להשיג עם הטכנולוגיה התלת מימדית הזו הרבה יותר עמוקה ממה שהם הצליחו להשיג באנימציה מצויירת. בבקשה שימשיכו לעשות כאלה סרטים, הם יוכלו לשחזר את ימי הזוהר של דיסני, אם הם לא יחליטו החלטות מטופשות כמו "ימי סרטי האגדות גנמרו" בשניה שהם הוציאו את הסרט הכי טוב שלהם ב 15 שנים האחרונות.

  5. ניר הגיב:

    הדבר שהכי הרשים אותי בסרט היו הדמויות של פסקל ומקסימוס. בעיקר מקסימוס,
    שהוא אחת הדמויות המוצלחות ביותר מכל סרטי האנימציה שראיתי. פשוט מבריק!

    ולמרות שהסרט הזה הוא סרט מעולה, עדיין יש טובים ממנו לדעתי 🙂

    אגב, מי שראה את הסרט – איפה ראיתם?
    אני ראיתי בסינמה סיטי בהקרנה תלת מימדית באנגלית, ואיכות הצבע היתה פשוט על הפנים.
    משיחה עם השירות לקוחות נאמר לנו שככה זה הגיע מהמפיצים ושרואים ככה בכל הארץ.
    אז רציתי לדעת איפה אתם ראיתם ואיך היתה האיכות…

    • מאור הגיב:

      גם בלי המשקפיים הצבע היה על הפנים? כי שמתי לב שמשום מה למשקפי התלת מימד בסינמה סיטי יש גוון ירוק עכור כזה שמשפיע מן הסתם על התוצאה של הצבעים של הסרט.
      ראיתי לא בתלת מימד (מה יהיה עם התופעה המעצבנת הזאת לאלף עזאזל?) ביס פלאנט באיילון והיה מושלם, הצבעים נראו מדהים. איכות נהדרת לחלוטין.

      • ניר הגיב:

        עם משקפי תלת מימד יש פגיעה בגוון של הצבע אבל לא באיכות שלו. ממש ראו כתמים, כמו ברזולוציה נמוכה.
        בלי משקפיים היה סבבה, אבל מטושטש 😉

    • Aviv הגיב:

      מקסימוס הוא כנראה הסוס הכי מבריק שהיה לדיסני, ויש לו תחרות לא קלה בכלל.

      ראיתי אותו ביס פלאנט, והתלת היה מצוין. למיטב זכרוני, בסינמה סיטי ראיתי רק סרט אחד בתלת מימד (אוואטאר) והאיכות היתה נוראית – בעיות בצבע, כאבי ראש, טשטוש. ביס פלאנט ראיתי את צעצוע של סיפור ואת פלונטר והם נראו מצוין, אבל אני לא יודעת אם ליחס את זה לקולנוע, לאיכות הטכנית של דיסני/פיקסאר או לכך שתלת מימד נראה יותר טוב בסרטים מצוירים.

  6. גילאמור הגיב:

    סרט קלאסי של דיסני עם אותו dna מאז שילגיה, בתוספת של girl power עדכני.
    כנראה שהם מבינים היטב את קהל היעד המרכזי שלהם, ועדיף מאותגרות הורמונלית
    מעבר לעלילה , אני מניח שזה השליך על האנימציה , שלא מצאתי בה איזשהי ייחודיות.
    וגם ה 3d הוא מינורי ( ולא שזה כל כך גרוע)
    מס' ימים לאחר מכן ראיתי שוב את למעלה ( בבית ולא בתלת מימד ) ….ו"למעלה" לוקח מכל הבחינות לרבות האנימציה.

    לא שאני חושב שהסרט רע..להיפך …אבל מפה ועד ל"קלאסיקה" המרחק גדול

    • Aviv הגיב:

      לדעתי הוא מתעלה על Up, אבל זה כמובן עניין של טעם אישי. דוקא האנימציה כאן היתה מרשימה באופן בולט.

      הם דוקא ניסו בסרט הזה לכוון לקהל קצת רחב יותר מילדות/נערות, ושינוי השם מ"רפונזל" ל"פלונטר" (Tangled) היה חלק מהמאמצים. כולו מרגיש לי קצת יותר סרט הרפתקאות מאשר סרט נסיכה קלאסי, למען האמת.

      • ניר הגיב:

        אם אנחנו כבר עוסקים בשינויי שמות , אז "פלונטר" לא היה השם הראשון שבחרו המפיצים של הסרט בעברית, אלא "מחוברים" (והוא שונה בגלל סדרת הריאליטי בעלת אותו השם).

  7. מאור הגיב:

    היום ראיתי את הסרט, והיה מקסים. פשוט סרט מדהים. האנימציה היתה מדהימה, התסריט היה מצויין. זה היה לחלוטין סרט של דיסני ואחד מוצלח במיוחד. אהבתי אותו נורא.
    אני לא יודע אם הוא מצחיק כמו אף אחד מסרטי טוי סטורי, והוא בטח לא מושלם כמו רוב הסרטים של פיקסאר, אבל זה לחלוטין סרט שאני הולך לקנות את ה-DVD שלו כשיצא ולחרוש עליו.
    פשוט כל כך נהניתי מהסרט.
    גם אהבתי את העיצוב של הרעה דווקא. אבל באמת, איזה דמות דוחה.
    איזה סרט אדיר!

כתיבת תגובה