רשמים מהסדנה

ערן ואני העברנו ביום שלישי את סדנת עיצוב הדמויות שלנו באייקון, and lived to tell the tale.

כבר הלנתי בפוסט הקודם על העיוות של נושא הסדנה וקהל היעד בתכניה של אייקון, והקהל שהגיע תאם ברובו את הציפיות: החדר היה מלא בעיקר בילדים באזור גיל 6, עם יוצאי דופן בודדים (אני לא סופרת ביניהם את האבא שהיה מאופר כציקלופ, למרות ש"יוצא דופן" די קולע). אין לי בעיה עקרונית עם ילדים צעירים ובטח אפשר להעביר להם אחלה סדנאות, אבל לא באותו אופן שמעבירים לבני-עשרה או מבוגרים. הסדנאות של ערן ושלי בד"כ כוללות הסבר על אנטומיה, בניה של דמות דרך שלד "מקלות", פרופורציות, תכנון מראש, נפח…אתם יודעים, מה שצריך בשביל *ללמוד לצייר*. לדעתי אפשר ללמוד המון מסדנה כזו, אפילו אחת קצרה ואפילו אם לא ציירת ברצינות מעולם – אבל החל מגיל מסוים. יש אולי ילדים צעירים מאוד עם תפיסה מדהימה, אבל הם מיעוט. רוב הילדים הקטנים (עד גיל 6 נגיד?) שמגיעים לסדנת "קומיקס לילדים" מצפים לשבת ולצייר, לא ללמוד טכניקות וטריקים, וזה גם מה שההורים שלהם מניחים שיקרה.

היינו יכולים לצייר על הלוח דמות ולתת למשתתפים בסדנה להעתיק קו-אחרי-קו אם רצינו לרצות את רוב הקהל, אבל בשביל כזו סדנה לא צריך אותנו שם, ולא מתאים לי להיות גננת בהתנדבות למשך שעתיים. המסקנה לפעמים הבאות, אם יהיו, היא שאם אנחנו לא מקבלים הבטחה בכתב ממארגני הכנס לגבי הקהל המיועד, אנחנו מוותרים מראש.

בטון חיובי יותר, היה מאוד נחמד להעביר שוב סדנה יחד עם ערן. למרות שגם אדם אחד יכול להעביר סדנה כזו, הרבה יותר נוח כשיש שני מנחים שיכולים להעביר ביניהם את תפקידי המסביר, המצייר-על-הלוח ומשעשע-הקהל, וכמובן שבשניים קל יותר לעשות סבבים בין המשתתפים בזמן שנותנים להם לצייר. מלבד עמוס שבא מוכן מראש (ואני מקווה שנהנה בכל מקרה =)) היו עוד כמה חבר'ה שהגיעו עם ידע מוקדם או שתפסו את העניין. בסופו של דבר, אם אדם אחד לפחות יוצא מהסדנה שלנו כשהוא יודע קצת יותר ויש לו מאיפה להתחיל להתאמן, עשינו משהו טוב…אז אני מקווה שזה אכן קרה.

ובשביל לא לעייף את העיניים עם טקסט בלבד, הנה גמביט ורוג, הזוג הטרגי החביב על כולם.
Gambit and Rogue

סוף שבוע טוב!
אביב

תגים: , , ,

8 תגובות לפוסט "רשמים מהסדנה"

  1. Cugz הגיב:

    מאוד הייתי רוצה להשתתף בסדנא כזאת (עם גיל ממוצע מעט יותר גבוה).אתם תעבירו עוד סדנה כזו בזמן הקרוב?

  2. אנוש הגיב:

    אני לא מקנא במעבירי הסדנאות למינהן. איכשהו נוצר רושם שקומיקס זה רק לילדים קטנים וזה מצער מאוד.
    מה שכן, היה ראוי אם היו בארץ יותר כותבי קומיקס לילדים. זה היה מפתח מאוד את כל תחום הקומיקס בארץ.

  3. עמוס הגיב:

    אני מסכים איתך אביב, התכנים שאת וערן העברתם לעומת טווח הגילאים (5-10) יצר פער עצום, חבל שהאחראים על האירוע לא לקחו ברצינות את הנושא שבחרתם להעביר, לדעתי הסדנה היתה יכולה להתאים בכיף לבני נוער ומעלה אך השם הטעה כנראה רבים ממבקרי האירוע וחבל.

    היה שם ילד שישב לידי וכל הזמן ניסה להתחקות אחרי קווי המתאר מאשר ממש להתנסות עם בניית דמות עם נפח.

    כל הזמן חזרתי ואמרתי שאף אחד לא יכול לצייר את מה שאביב איירה על הלוח בכמה דקות, דברים כאלה דורשים אימון והתמדה וששום מחשב בעולם לא יוכל להקל על מלאכת האימון (זו הייתה הגישה שלו). יתרה מזאת, חבל שמארגני אירוע אייקון לא הכינו עפרונות במקום עטים והכל נראה כאילו אילתרו את הכל על המקום.

    בסוף הסדנה נתתי את הסקיצות לילד בתקווה שהוא ימשיך להתמיד והראתי לו בתמונות שהיו לי באייפוד איך מצורות גיאומטריות פשוטות אפשר לצייר פרצופים, ידיים, חיות וכו'.

    בשורה התחתונה – מבחינת הטכניקות והטריקים שהעבירו בסדנה לא למדתי משהו חדש, אבל עדיין שמחתי להיות חלק מהחוויה הזו וכולי תקווה שיבואו עוד אנשים בפעמים הבאות, כדי להוכיח שיש ביקוש לסדנאות בסיסיות ומתקדמות כאחד לקהל בוגר יותר ולא רק להורים שרוצים להעביר את הזמן לילדיהם.

    אביב – אני לא מבין איך הגמביט המצויין שאיירת קשור לתכנים שהעברת בסדנה, האיור עצמו יכול היה להיות יותר מתאים אם היית מראה את שלב הסקיצה והתוצאה הסופית.

  4. אביב אור הגיב:

    Cugz – אנחנו בדרך כלל מעבירים סדנאות רק בפסטיבלים רלוונטיים, כמו פסטיבל הקומיקס ואייקון, שבד"כ מתרחשים בחופשים ארוכים (החופש הגדול, סוכות). אולי יהיה משהו בפסח, אבל זה עוד כל כך הרבה זמן שאי אפשר לדעת.

    אנוש – באופן כללי אם היה יותר קומיקס בארץ זה היה טוב – לילדים, למבוגרים, מיינסטרים, אינדי, אקשן, פנטזיה, אימה…כרגע הוא נופל לקטגוריות "לילדים בלבד" או "חתרני עוקצני ומהפכני".

    עמוס – היה נחמד מצידך שניסית לעזור לו. ממקטעי השיחה ששמעתי וממה שפטרי סיפר לי מאוחר יותר, הילד רצה לעבוד במארוול אבל לא לטרוח ללמוד לצייר…שיהיה לו בהצלחה עם זה. הגמביט לא קשור לטקסט, פשוט סיימתי אותו אתמול ורציתי להעלות; לא יודעת אם הציור היה תירוץ לכתוב את הטקסט, או שהטקסט היה תירוץ להעלות את הציור. בכל מקרה אין להם קשר הדוק אחד לשני, אבל אני אצרף את הסקיצה מאוחר יותר, שיהיה.

  5. king homer הגיב:

    הציור נפלא!

  6. דור הגיב:

    כל הכבוד אביב על הנכונות וההשקעה (למרות שאני מניח שגם אנטרסים אישיים וכספיים היו)
    אבל לא כל אחד במיוחד לא בארץ שלנו בא עם נכונות להוראה ולפתח אנשים אחרים, בכלל בכל הכתיבה שלך יש גישה כזו בין אם בטוטוריאלים ובבלוג עצמו.
    מאוד חבל שזה המצב בארץ ושבפסטיבל כמו איקון מה שקורה זה חבורת ילדים שהתחילו בה"ס ומתלהבים קצת ממפלצות וגמדים.
    אני חושב שכמו שCUGZ ציין, יכול להיות מצויין לארגן מפגש והרצאות כאלה של אנשים מקצועיים ואיכותיים לאוכלוסית גיל מבוגרת ו"מבינה" יותר.
    ולגבי הציור, כמו תמיד- הקו שלך אדיר, הפוזה וההבעה של שניהם פשוט מעולים.

  7. אדם הגיב:

    חבל שיעדו את זה לילדים.

    רציתי מאד לבוא ולפגוש אותך, כי בסופו של דבר הבלוג שלך הוא זה שגרם לי להחליט לקנות Wacom Intous ולהתחיל לצייר במחשב במקום ביד, ואני עדיין מקבל ממנו הרבה השראה כל הזמן (גם מאתגרי הציור – חבל שהפסקת איתם, בדיוק כשחשבתי לשלוח משהו).

    בכל מקרה, מכיוון שהזהרת מראש בבלוג שזה מה שיקרה לא הגעתי לסדנא. אבל אני מתכוון להגיע לסדנא הבאה, אם היא תהיה מיועדת לטווח גילאים שפוי יותר (נוער-מבוגרים).

  8. אדם הגיב:

    תיקון להודעה שלי מלמעלה: כמובן שהתכוונתי לכך שבזכות הבלוג שלך התחלתי לצייר במחשב בנוסף לציור על דפים, ולא במקום ציור ביד…

    אני כותב בלי לחשוב… :/

כתיבת תגובה